Artikel 1 Toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes en overeenkomsten waarbij Prostar Cleaning partij is.
Artikel 2 Offerte en overeenkomst
a. Offertes zijn gebaseerd op door opdrachtgever verstrekte gegevens. Bij onjuistheid van die gegevens zijn offertes voor Prostar Cleaning niet bindend.
b. De overeenkomst komt tot stand door schriftelijke aanvaarding van de offerte, dan wel door de aanvang van de in de offerte omschreven werkzaamheden.
c. Wijziging van de overeenkomst kan alleen schriftelijk geschieden, uitgezonderd het bepaalde in art. 3-a en art. 6.
Artikel 3 Uitvoering overeenkomst
a. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt, dat kleine afwijkingen noodzakelijk of wenselijk zijn, kan Prostar Cleaning, zonder dat prijsaanpassing plaatsvindt, de uitvoering naar eigen inzicht wijzigen.
b. Tenzij anders overeengekomen, zullen de werkzaamheden uitsluitend worden uitgevoerd op werkdagen -niet zijnde christelijke of nationale feestdagen- van maandag tot en met vrijdag.
Artikel 4 Naleving en controle
a. Indien opdrachtgever van mening is dat de uitvoering van de overeenkomst in belangrijke mate afwijkt van hetgeen overeengekomen is, zal opdrachtgever Prostar Cleaning onverwijld schriftelijk in kennis stellen van de geconstateerde afwijking(en).
b. Bedoelde schriftelijke kennisgeving bevat een nauwkeurige omschrijving van aard en ernst van de afwijking(en) en een redelijke termijn waarbinnen Prostar Cleaning alsnog de overeenkomst dient na te komen.
Artikel 5 Hulpmiddelen
a. Alle voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde hulp- en reinigingsmiddelen zijn bij de prijs inbegrepen. Prostar Cleaning is vrij in zijn keuze van hulp- en reinigingsmiddelen, tenzij anders overeengekomen.
b. Opdrachtgever zal voor de uitvoering van de overeenkomst benodigd water, elektriciteit en gas kosteloos ter beschikking stellen.
c. In overleg tussen opdrachtgever en aannemer zal voldoende afsluitbare ruimte, uitsluitend voor gebruik door Prostar Cleaning, kosteloos ter beschikking worden gesteld. Opdrachtgever is gehouden om de bedrijfsmiddelen van Prostar Cleaning als een goed huisvader te beheren.
d. In overleg met Prostar Cleaning zal opdrachtgever ten behoeve van het personeel van Prostar Cleaning voldoende faciliteiten kosteloos ter beschikking stellen, zoals garderobe, berging, sanitair, schaftruimte en dergelijke.
Artikel 6 Prijs
a. De prijs is gebaseerd op de opgave van opdrachtgever.
b. Indien wijzigingen optreden die naar het oordeel van Prostar Cleaning prijsaanpassingen noodzakelijk maken, zal prijsaanpassing in overleg met opdrachtgever en met inachtneming van artikel 2 geschieden.
c. Indien tijdens de looptijd van de overeenkomst een verhoging optreedt van de loon- en/of andere kosten van Prostar Cleaning als gevolg van overheidsmaatregelen of andere externe oorzaken, dan zal een aanpassing van de prijs plaatsvinden.
Artikel 7 Betaling
a. Facturering zal maandelijks plaatsvinden en de betaaltermijn is 30 dagen na factuurdatum.
b. Bij betaling na deze termijn zal opdrachtgever wettelijke rente (art. 6:119a BW) verschuldigd zijn.
c. Prostar Cleaning is bevoegd de werkzaamheden op te schorten indien opdrachtgever in gebreke is.
d. Alle incassokosten zijn voor rekening van opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten worden gesteld op 15% van de hoofdsom.
e. Het is opdrachtgever niet toegestaan om een (vermeende) vordering op Prostar Cleaning te verrekenen.
Artikel 8 Eigendomsvoorbehoud
Indien Prostar Cleaning goederen aan opdrachtgever verkoopt, zoals schoonmaakmiddelen en sanitaire benodigdheden, dan blijven deze eigendom van Prostar Cleaning, totdat alle facturen van Prostar Cleaning door opdrachtgever zijn voldaan. Prostar Cleaning is gerechtigd om zonder verdere aanzegging de goederen terug te nemen nadat de vervaltermijn van de facturen is verstreken.
Artikel 9 Aansprakelijkheid
a. Prostar Cleaning is uitsluitend aansprakelijk voor schade aan gebouwen of inventaris, aan personen of aan eigendommen van opdrachtgever of diens personeel of van derden, wanneer die schade het gevolg is van opzet of grove nalatigheid van Prostar Cleaning, haar personeel of onderaannemers bij de uitoefening van overeengekomen werkzaamheden. Die aansprakelijkheid kan nooit meer belopen dan het bedrag dat de (aansprakelijkheids-)verzekeraar van Prostar Cleaning te dezer zake uitkeert.
b. De schade waarvoor Prostar Cleaning aansprakelijk is, blijft beperkt tot directe materiële schade en letselschade. Prostar Cleaning is nimmer aansprakelijk voor vermogensschade en gevolgschade. Bij verlies van sleutels worden uitsluitend de kosten voor het vervangen van sleutels vergoed.
c. De opdrachtgever vrijwaart Prostar Cleaning voor aanspraken van derden wegens of ten gevolge van de uitvoering van deze overeenkomst geleden schade.
d. De opdrachtgever is verplicht om een schade binnen 14 dagen na het schadevoorval te melden.
Artikel 10 Relatiebeding
a. Het is opdrachtgever niet toegestaan, om tijdens de looptijd van de arbeidsovereenkomst van personeel van Prostar Cleaning, respectievelijk gedurende de duur van de overeenkomst tussen opdrachtgever en Prostar Cleaning en gedurende een periode van 6 maanden na beëindiging daarvan, personeel van Prostar Cleaning in dienst te nemen, respectievelijk op enigerlei wijze, direct of indirect, en buiten Prostar Cleaning om, in te schakelen voor het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van opdrachtgever.
b. Indien zonder toestemming van Prostar Cleaning door opdrachtgever een arbeidsverhouding en/of een andere overeenkomst tot het verrichten van vergelijkbare werkzaamheden/diensten wordt aangegaan met de in lid a. van dit artikel bedoelde werknemers, binnen de in lid a genoemde periode van 6 maanden, verbeurt opdrachtgever aan Prostar Cleaning een boete van € 500 per bedoelde arbeidsverhouding/overeenkomst per week of gedeelte van een week dat een zodanige arbeidsverhouding/overeenkomst heeft geduurd respectievelijk nog voortduurt.
Artikel 11 Duur overeenkomst/beëindiging
a. De overeenkomst wordt geacht te zijn aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij nadrukkelijk anders overeengekomen.
b. Beëindiging van de overeenkomst kan, door beide partijen, slechts bij aangetekend schrijven geschieden. De opzegtermijn bedraagt in alle gevallen minimaal 3 kalendermaanden.
c. Onverminderd het bepaalde in het vorige lid zijn partijen bevoegd de gesloten overeenkomst ook met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk te ontbinden, op het moment dat de wederpartij surseance van betaling aanvraagt of in staat van faillissement is verklaard.
Artikel 12 Overmacht
a. Indien de overeengekomen werkzaamheden door overmacht bij opdrachtgever, tijdelijk -ten hoogste 3 maanden- niet of slechts ten dele kunnen worden uitgevoerd, geeft dit geen recht op vermindering van de overeengekomen totaalprijs voor die periode.
b. Indien de overmacht langer duurt dan de in lid a. van dit artikel genoemde termijn, zullen Prostar Cleaning en opdrachtgever overleg plegen over de totaalprijs die zal gelden voor de resterende overmachtsperiode.
c. Indien door maatregelen van opdrachtgever uitvoering van de overeengekomen werkzaamheden tijdelijk niet of slechts ten dele kan geschieden, respectievelijk niet zinvol is, geeft zulks geen recht op vermindering van de overeengekomen totaalprijs voor die periode.